Jak jsme dobývali Ameriku – VI.

Vilém Žák

Byl to můj bláznivý nápad nadělit si na sedmdesátku dobrodružnou cestu po Americe. Najeli jsme 4580 km přes Kalifornii, Nevadu, Utah a Arizonu. Z větších měst jsme navštívili Sant Diego, Las Vegas, San Francisco, Monterey, Los Angeles a Hollywood. Přivítaly nás nádherné skvosty přírody – Joshua Tree National Park, Hoowrova přehrada, Grand Canyon, Monument Valley, Bryce Canyon, Zion National Park, Sequoia Park a Yosemitský národní park.

Jako senioři jsme se rozhodli dobýt Ameriku. Je sedmnáctého června roku 2013 a my jsme ještě v Yosemitském parku. Jdeme se podívat na velmi zajímavou expozici historie jeho vzniku. Je úžasně pestrá a názorně zachycuje tu obrovskou přemíru krás, kterou je park světově proslulý.

yosemity1

Jsou to především nejen mohutné skály, vodopády a sekvojové lesy, ale i biologická rozmanitost rostlin, které nikde jinde nenajdete. Jen těch nejvzácnějších je na sto šedesát druhů. Dovídáme se, že toto kouzelné přírodní divadlo ročně navštíví tři a půl milionů turistů. Na 1300 kilometrů dlouhých turistických cestách je kromě zmíněných krás ještě čekají stovky jezer a vodních toků.

Příběh Yosemit

Tato oblast byla vyhlášena národním parkem už v roce 1890. K tomu se váže jeden neuvěřitelný příběh, který jsem viděl v televizi. Rok před tím se tam v obrovském srubu sešlo téměř sto největších byznysmenů Spojených států amerických zabývajících se dřevařstvím s prezidentem Roosweltem. Chtěli ho přesvědčit k podpisu listiny, podle níž by se mohlo začít s těžbou velmi kvalitního dřeva v této lokalitě.

Po půldenním náročném jednání vyšel večer znavený prezident před srub. Tam se setkal se starým zálesákem, který téměř celý svůj život prožil osamocen v této divoké a krásné přírodě. Zavedl ho na nejvyšší vyhlídku, kde oba strávili u ohně celou noc. Za rozbřesku, když vyšlo slunce, prezident užasl nad tou nádhernou podívanou. Starý zálesák pronesl jedinou větu: „A vy, pane prezidente byste chtěl, aby ta krása zmizela?“

Prezident se vrátil do srubu a řekl vyjeveným byznysmenům, kteří ho pokládali za mrtvého, svůj verdikt. „Nic se kácet nebude. Naopak, postarám se o to, aby Yosemity byly vyhlášeny národním parkem a nikdo tam nemohl těžit ani kámen ani dřevo.“ A tak se o rok později skutečně stalo. Prezident Rooswelt pak založil ještě dalších pět amerických národních parků.

Moderní horolezectví

Málokdo ví, že Yosemitský park dal vznik i modernímu horolezectví. Ke konci 19. století se pokoušel tamější kovář, který by i vášnivým horolezcem, zdolat největší žulový monolit na světě.  Jmenuje se El Capitan a měří 1095 metrů. Přes veškerou snahu se mu to opakovaně několikrát nepovedlo. Vždy sklouzl.

yosemity2

Pak dostal nápad. Vykoval pár železných skob a zatloukl je do štěrbin. Po nich se dostal až na vrchol. Noviny o tomto heroickém výkonu napsaly a sláva šla do světa. Dnes už tam chodí tisíce turistů po řetězech a horolezci mají svůj moderní alpský způsob zdolávání skal pomocí zatlučených skob.

San Francisco

S nostalgií se oba s Vláďou loučíme s Yosemitským národním parkem. Mnoho krás máme ještě před kapotou auta, ale spěcháme, neboť do San Francisca je to pár stovek kilometrů. Když se k němu blížíme, potkáváme první těžké mraky. Prý tam někdy bývá takový smog a mlhy, že není nic vidět. Jen se modlím, aby nás to nepotkalo.

Navigace nás navádí na jižní okraj tohoto obrovského města, který jsme zvolili kvůli levnějšímu ubytování, a klidný hlas říká: „Dojeli jste do cíle.“ Vláďův tablet nelhal, neboť v útulném motelu o nás opravdu vědí.

Brzy ráno jedeme vlakem asi dvacet kilometrů do centra. A teď, babo, raď, jak se dostaneme k cíli naší cesty, který je na opačné straně velkoměsta.

A bába opravdu poradila. Měla dobrých 150 kilo a 45 let, byla to bezdomovkyně a černoška. Za dolar nám vysvětlila, jak s přestupem na různé autobusy dojet ke světoznámému mostu Golden Gate Bridge.

Ukázalo se, že vůbec nejlepšími průvodci jsou totiž bezdomovci a přistěhovalci. Třeba jako ta osmdesátiletá Japonka, co nás zavedla k dalším autobusům. S Vláďou si pěkně popovídali o Japonsku, neboť on byl nedávno v jejím rodném Tokiu, které ona už přes padesát let neviděla.

Všiml jsem si, jak jí ukápla slza dojetí. Nám také, neboť právě máme před sebou tu úžasnou dominantu San Francisca, slavný ocelový most Golden Gate Bridge.