Komorní scéna Aréna na podzim vstoupí do 30. sezón

Jubilejní sezóna 2023/2024 se samozřejmě ponese ve znamení oslav a všudypřítomné radosti! Ne snad že bychom na svět začali zničehonic koukat skrze optimistické růžové brýle, ale chceme se radovat z toho, že na něj již třicet let můžeme nahlížet s lehce pesimistickým a notně cynickým nadhledem společně s vámi. Abychom ovšem neoslavovali pouze zažité strnulé pořádky, chceme si onu nadcházející sezónu trochu revolučně okořenit. A protože revoluce je rodu ženského — stejně jako sama Aréna — dostanou v ní hlavní slovo právě ženy! Co nás tedy čeká v Roce neklidných žen a poklidných revolucí?

Začneme naším oblíbeným žánrem, tedy tragikomedií, která je současným přepisem takřka devadesát let staré Pláňky Federica Garcíi Lorcy. Australský dramatik Simon Stone posouvá příběh neplodné ženy ze španělské vesnice do současného velkoměsta, aby z něj vytvořil dechberoucí a hořce zábavnou hru ze života dnešních třicátníků. Titulní hrdinka Yerma je úspěšná novinářka a bloggerka, která se soustředí na kariéru a na zábavu a na založení rodiny rozhodně nijak nepospíchá. Jenže jednou ji to zkrátka napadne… Ačkoliv chce věcem nechat „volný průběh”, naprosto propadne tikotu vlastních biologických hodin a z volnoběhu přeřadí do plné rychlosti strmě do propasti. Dojemně tragický osud ženy, která se nemůže stát matkou, svěřujeme do rukou režisérky Kateřiny Duškové, která už u Komárů prokázala, že si s našimi ženami velmi dobře rozumí.

Následovat bude „revoluční“ drama Maxima Gorkého Děti slunce, které jsou Gorkého nejvíce „čechovovskou“ hrou. Jeho postavy balancují mezi planým filosofováním a patetickým vyjadřováním svých horoucích citů, mezi diskusemi o budoucnosti lidstva a snahou smysluplně prožít vlastní život. Do této ruské klasiky se pustíme rázně, a to jak razantní úpravou a novým překladem našeho dramaturga Tomáše Vůjtka, tak groteskně expresivním pohledem režiséra André Hübnera-Ochodla,

Další ženou, které budeme věnovat důkladnou péči, bude Martha. Půjde o inscenaci podle slavného filmu Rainera Wernera Fassbindera o toxickém vztahu a o tom, jak snadné je posouvat hranice až do bodu, ze kterého není návratu. Martha se chce osamostatnit, a rozhodne se proto vdát. Najde ideálního manžela, jenomže ten postupně odhaluje svou druhou tvář a z galantního gentlemana se stává nebezpečný manipulátor. Martha ale odmítá náznaky ohrožení vidět, dokonce přemítá, zda problémy ve vztahu nevznikly její vinou. Vždyť přece každý je jejím manželem okouzlen. Má proto smysl proti němu bojovat? Ale co se stane, když svou roli oběti přijme? Až se z ní stane hodný, poslušný pejsek, který trpělivě čeká, až se páníček vrátí domů? Páníček ji přece miluje. Pod vedením jednoho z nejvýraznějších režisérů mladé generace Tomáše Loužného nás čeká nevšední sonda do vztahů, které jsou tak trochu zvrácené.

A tak trochu zvráceným způsobem sezónu i završíme, protože se pustíme do černé komedie Gagarinova ulice Gregoryho Burkea. Jeho jedovatá a trpce vtipná politická satira vychází z levicového skotského prostředí, ale úspěch slavila i v londýnském Národním divadle. Eddie a Gary, dva zaměstnanci továrny na počítačové součástky, se v ní rozhodnou vyvolat povstání vedoucí ke svržení nadnárodně globalizačního panstva. Hodlají toho dosáhnout únosem a popravou manažera nadnárodní společnosti, která továrnu vlastní. Plán je to průzračně jednoduchý, nicméně ne všechno jde zcela podle plánu… Svržení kapitalismu se nakonec tak úplně nepovede, místo toho ale dojde na řadu neplánových, a vskutku fatálních omylů. Burkův humor je podobně neúprosný a černý jako v případě her Martina McDonagha nebo Tracyho Lettse, a právě touto inscenací oslaví umělecký šéf Ivan Krejčí 20 let od své první pohostinské režie v Aréně.

„Předplatné na Rok neklidných žen a poklidných revolucí je v prodeji od 1. dubna až do 15. října 2023 a lze si vybrat z šesti předplatitelských skupin. Než se však plnohodnotně pustíme do sezóny následující, čeká nás ještě poslední premiéra stávající sezóny, kterou bude bilanční hra o tom, jak těžké je přenést na jeviště pravdu. Samotné zkoušení Režiséra je prvním krokem k oslavám nadcházející třicítky, protože se přípravy této inscenace staly středobodem natáčení dokumentu České televize ke třiceti letům Arény,” uvádí ředitel divadla Jakub Tichý.

Premiéry Roku neklidných žen a poklidných revolucí

Simon Stone: Yerma režie Kateřina Dušková / premiéra 14. 10. 2023

Maxim Gorkij: Děti slunce režie André Hübner-Ochodlo / premiéra 13. 1. 2024

R. W. Fassbinder: Martha režie Tomáš Loužný / premiéra 16. 3. 2024

Gregory Burke: Gagarinova ulice režie Ivan Krejčí / premiéra 18. 5. 2024

(ab)