Ostravská Komorní scéna Aréna uvede premiéru dramatu Yerma, excelentního díla Simona Stonea podle Federica Garcíi Lorcy

Autor fotek: Roman Polášek

Už tuto sobotu budou mít diváci v Ostravě výjimečnou příležitost vidět v premiéře drama Yerma, pod nímž jsou autorsky podepsána hned dvě velká světová jména – uznávaný kosmopolitní činoherní, operní a filmový režisér Simon Stone a fenomén španělské literární a dramatické tvorby 19. a 20. století Federico García Lorca. Stoneovu hru na motivy Lorcova díla uvede Komorní scéna Aréna v sobotu od 18:30 hodin.

 

Španělské adjektivum „yerma“ v překladu znamená pustá, ale také neúrodná či neplodná. A právě tento význam měl Lorca na mysli, když hledal titul pro jednu ze svých nejslavnějších her – tragédii o třech jednáních a šesti obrazech, kterou napsal v roce 1934. Původní dílo popisuje drama mladé ženy, která navzdory všemu vášnivě touží po dítěti. Tak moc, až příběh získává rozměr antické tragédie. Hlavní hrdinka v Lorcově hry nakonec uškrtí svého manžela, který s ní nechce zplodit dítě.

 

Stoneovo pojetí Yermy sice vraždu manžela neobsahuje, ale tragédie hlavní hrdinky není o nic menší. Ambiciózní lifestylová novinářka, která je hrdá na svůj hojně navštěvovaný blog, je podle Stonea ztělesněním profesionálního úspěchu. Sebevědomá žena píšící o tom, jak se žije, jak by se mělo žít, případně o tom, jak žije ona sama, podlehne volání pudu. Náhle cítí, že vesmír, který tak úspěšně dobyla, je bez dítěte mrazivě prázdný. Snaze otěhotnět podřídí celý svůj život, aniž by si uvědomovala, že tím zároveň ničí své nejbližší okolí. V této jízdě do pekel není čas na lyrické vsuvky; prvotní posedlost dítětem se stupňuje až k psychedelickému šílenství, které po sobě zanechá jen apokalyptické trosky dřívějšího vztahu. Stone ve své hře ukázal, jak moc je toto téma aktuální v době, kdy se snažíme suverénně ovládat své životy, a odmítáme si připustit, že život se až tak úplně ovládnout nedá.

 

Adaptace Lorcovy Yermy je jednou z nejúspěšnějších divadelních her Simona Stonea. Aktualizace silných ženských témat je pro něj navíc charakteristická. Mimo jiné představil v roce 2014 v Amsterodamu vlastní úpravu Eurípidovy Médeiy. (Stala se z ní vědkyně v oboru biochemie, která má dvě děti s nevěrným manželem. Ten ji nakonec opustí kvůli mladší ženě, ale zároveň si připíše všechny zásluhy na jejím výzkumu.)

 

Nenaplněné mateřské touhy zobrazuje Stone v dramatu Yerma s citlivostí, kterou sám popsal: „Myslím, že kdybych měl analyzovat sám sebe, došel bych k závěru, že se dokážu emocionálně i racionálně spojit s ženskou stránkou své představivosti mnohem více než s mužskou stránkou své osobnosti.“ Zároveň si je vědom toho, že v současných kulturních bojích kolem genderové vyváženosti je vstup do podobné problematiky vždy velmi nebezpečný. A právě díky vědomí souvislostí je Stoneova Yerma výjimečným počinem.

 

Stone jako režisér počítá s aktivní účastí herce. V Ostravě se režie ujala Kateřina Dušková, která v současné době spolupracuje s řadou českých scén, ale především je šéfkou činohry v libereckém Divadle F. X. Šaldy.

 

V hlavních rolích se představí hostující Kamila Janovičová  (domovskou scénou je pro ni Národní divadlo moravskoslezské, velmi známá je i díky filmům  – mj. pohádka Tajemství staré bambitky a televizi – mj. velmi úspěšný seriál Vyprávěj) a Michal Čapka, dále Tereza Cisovská, Jan Lefner,

Renáta Klemensová a Michaela Bajgarová.