Linka pomoci pro hazardní hráče a jejich blízké rozšiřuje svůj provoz. Nově se na ni mohou všichni obrátit nonsto

Linka pomoci pro hráče hazardních her a jejich blízké nově od dubna poskytuje psychologickou podporu nonstop. Její provoz zajišťuje Portál Naberte kurz Společnosti Podané ruce ve spolupráci s projektem Zodpovědné hraní.

„Linka pomoci zahájila letošní rok rozšířením provozu, aby své služby poskytovala nonstop. To je odpovědí nejen na zvyšující se počet telefonních kontaktů, kterých bylo loni 619, ale především na otevírací dobu provozovatelů. Právě během té totiž chceme hráčům a jejich blízkým poskytovat větší podporu. Linka pomoci je ale důležitá i pro samotné zaměstnance provozovatelů, kteří už nyní mohou přepojovat volající, kteří potřebují pomoc,” vysvětluje Jan Řehola, ředitel Institutu pro regulaci hazardních her, který stojí za projektem Zodpovědné hraní.

Společná odpovědnost, společné financování

Rozšířený provoz Linky pomoci financuje projekt Zodpovědné hraní s jeho čtyřmi hlavními partnery – provozovateli hazardních her Fortuna, Chance, Sazka a Tipsport. Na rozšířený provoz Linky hlavní partneři projektu v letošním roce přispějí částkou přes 2,3 milionu korun. Denní chod linky nadále platí Společnost Podané ruce. Díky této společné odpovědnosti, finanční spolupráci na rozšířeném provozu, ale i mediální podpoře a propagaci, kterou zajišťuje Zodpovědné hraní, je Linka pomoci k dispozici nonstop a provozovatelé hazardních her na ni mohou přepojovat hovory uživatelů, kteří potřebují okamžitou pomoc i v noci.

Volat je možné ve dne v noci

Provoz nonstop poradenských služeb je nově rozděleno do dvou režimů. V plném režimu od 8:00 do 22:00 lze nejen využít telefonní pomoci, ale přes portál nabertekurz.cz také soukromých i skupinových chatů, diskuzních fór, emailů a dalších služeb. V nočním pohotovostním režimu od 22:00 do 8:00 poté funguje pouze Linka pomoci. Její telefonní číslo +420 777 477 877 je stále stejné.

„Noční režim od dubna zajišťujeme systémem centrály, která volající přepojuje na vyškolené odborníky a zaměstnance Naberte kurz, kteří jsou zrovna ve službě. Ti na lince předávají potřebné informace a poskytují krizovou intervenci. Až posléze klienty převádí do terapeutických center, adiktologických či dluhových poraden v místě jejich bydliště, a to podle databáze Mapy pomoci,” doplňuje Řehola.

Kdokoliv, odkudkoliv, kolikrát je potřeba

„Linka pomoci je sice častěji využívaná jako jednorázový nástroj, ale mnozí klienti se nám ozývají i vícekrát. Někteří prostě potřebují více podpory, jejich situace se vyvíjí a chtějí ji s námi konzultovat. Ve většině případů se ale jedná o jednorázový kontakt,” popisuje své zkušenosti Jana Dominika Šatánková, vedoucí pracovnice centra Naberte kurz a Linky pomoci pro hráče hazardních her a jejich blízkých.

Ze statistik za rok 2023 dále vyplývá, že nejvíce hovorů na Linku pomoci přišlo z Prahy (37 %). Volající ale vyhledávali pomoc také z Jihomoravského (13 %), Olomouckého (13 %) a Středočeského (11 %) kraje. Klienti byli nejčastěji starší 45 let (35 %), jejich věkové zastoupení bylo ale relativně rovnoměrné. O pomoc přitom běžně nevolají jen samotní hráči, ale také jejich blízcí, kteří potřebují poradit nebo vyslechnout.

Linka nabízí bezpečný prostor

„Ozývají se nám lidé v různých fázích své hráčské kariéry. I témata, která s nimi řešíme, jsou proto různorodá. Mluvíme spolu například o pravděpodobnosti výher a fungování hazardních her, ale také o potřebě získat nad hraním kontrolu. S osobami blízkými poté probíráme jejich pocit ohrožení či finanční problémy. Jednoduše řečeno poskytujeme bezpečný prostor pro sdílení všech obav a starostí souvisejících s hraním,” shrnuje Šatánková. Telefonní kontakt podle ní často slouží jako mezikrok k vyhledání navazující odborné pomoci, ke které se klientům těžko odhodlává.

(ab)