Sdílená jízdní kola od května

Dlouho připravovaný systém sdílení jízdních kol, který je součástí Strategického plánu rozvoje města FajnOVA, bude v Ostravě fungovat od 1. května. Stanice s koly budou umístěny na celkem 39 místech v širším centru města. V první vlně bude k dispozici 180 kol městského typu s nízkým nástupem, protišlapnou brzdou a praktickým košíkem na drobná zavazadla. Službu bude v Ostravě poskytovat společnost Rekola Bikesharing, a město za ni nebude nic platit.

Systém umožní půjčení kola na jednom stanovišti a jeho vrácení na jiném místě. Kolo bude možno vrátit pouze do stojanů určených v aplikaci nebo na webu.

Ostrava nabídne svým obyvatelům a návštěvníkům moderní ekologičtější dopravu. Místo původně zvažovaného stanicového systému, náklady na jehož zavedení se nám zdály drahé, jsme nakonec zvolili spolupráci s Rekoly, která má se službou zkušenosti i z jiných měst. Bikesharing bude mít pozitivní vliv nejen na zdraví těch, kteří ho budou využívat, ale i všech ostatních. Protože využívání kol znamená nulové znečištění zplodinami a hlukem a také snížení intenzity individuální automobilové dopravy v centru města. A navíc jízda na kole je i životní styl,“ říká ostravský primátor Tomáš Macura.

Město Ostrava ve spolupráci se společností Rekola vyhodnotí koncem letošního roku, jaký byl zájem občanů a návštěvníků o bikesharing v první fázi projektu. Na základě výsledků se může služba upravit a rozšířit do dalších částí města. Prvních 15 minut výpůjčky bude zdarma, dalších 45 minut za 18 Kč. Každá další čtvrthodina bude stát 6 korun.

Již v roce 2016 bylo provedeno dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit poptávku Ostravanů o systém sdílených kol. V rámci šetření přišlo téměř 1700 odpovědí. O úspěchu služby v Ostravě bylo přesvědčeno téměř 90 % dotázaných. Z nich by ji využívalo 63 % respondentů příležitostně a 24 % pravidelně. Z dotazníku také vyplynulo, že se obyvatelé Ostravy nejčastěji přepravují v každodenním životě MHD nebo autem, kolo využívá pouze 7 % obyvatel. Předpokladem je, že po zavedení služby se jejich počet zvýší.

Jsme rádi, že můžeme společně s Rekoly rozjet službu sdílených kol těsně před letní sezónou. Jedna věc je, že z dotazníků jasně vyplynulo, že Ostravané bikesharing chtějí, nicméně až následující měsíce ukážou, jaký zájem o službu skutečně bude. Věříme, že se tahle forma ekodopravy ujme a třeba i díky ní nejeden obyvatel nebo návštěvník města nepoužije auto, ale sedne na kolo,“ říká náměstkyně pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Za nejzajímavější lokality pro umístění stanic dotazovaní označili Masarykovo náměstí, Dolní oblast Vítkovice, Forum Nová Karolina nebo Hlavní nádraží. Všechny budou od začátku května v provozu. Připraveno je celkem 39 lokalit, většina v centrálním obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, po jedné v Petřkovicích, Vítkovicích a Slezské Ostravě.

Přehled stanovišť Bikesharingu na mapě: https://mapy.cz/s/2wDXV

Ostrava dlouhodobě podporuje cyklistiku ve městě. Aktuálně má na svém území zhruba 250 kilometrů cyklostezek a další se postupně připravují a staví. Zavedení bikesharingu je dalším krokem k podpoře ekologické dopravy ve městě. Společnost Rekola Bikesharing systém veřejného sdílení kol provozuje již v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Teplicích a Liberci.

(nm) zdroj Město Ostrava, www.ostrava.cz