Martin Rak: Baník má konečně perspektivu

Obchodní, marketingový a mediální ředitel Martin Rak. Foto: Magazín Naše město, Petr Dolan

Do Baníku nastoupil před půl rokem. Má zkušenosti ze Sigmy Olomouc, ale i z jiných, mimosportovních odvětví. Šest měsíců je MARTIN RAK obchodním a marketingovým ředitelem jednoho z největších sportovních klubů v Česku. A to je pozice mimořádně exponovaná…

Pane Raku, jak vám Baník změnil život?

„Zcela zásadně. Předpokládal jsem, že se tak stane. Vlastně jsem si to přál, jinak by můj nástup do Baníku neměl žádný smysl. Baník je klub, jemuž musíte věnovat obrovskou spoustu svého času, jinak nemá cenu, abyste v něm pracoval. Takže ano, Baník mi změnil živit zcela zásadně, ale to je dobře.“

Řadu let jste pracoval v Sigmě Olomouc. Jako tiskový mluvčí, později také jako odchodní a marketingový ředitel. Teď jste v Baníku. Je to rozdíl?

„Je. Obrovský a v mnoha směrech. Já samozřejmě na práci v Olomouci vzpomínám rád. To chci zdůraznit. Nerad bych se snižoval k nějakým negativismům směrem k Sigmě. Ale Sigma a Baník jsou dva úplně jiné světy. A ten baníkovský mě pohltil. Ostrava je dvakrát, možná třikrát větší město než Olomouc, ale je celá doslova pohlcená Baníkem. To se o Olomouci a Sigmě říct nedá. To vás na jednu stranu obrovsky zavazuje, ale taky motivuje. Vzpomeňte si na časy, kdy hrál Baník druhou ligu. A měl vyšší návštěvnost než řada prvoligových klubů. Po tom všem, čím si Baník za poslední roky prošel! Jinde by se lidé od klubu už dávno odvrátili. Ale v Ostravě jsou fanoušci ochotni za něj bojovat. A to, že je Baník dnes tam, kde je, je do značné míry jejich zásluha. Ale to je jen jeden úhel pohledu.“

Jaký je ten další?

„Je jich ještě víc. Rozdíl mezi oběma kluby je ten, že Baník je na cestě z absolutního dna, na kterém se ocitl. Ten klub se s příchodem Václava Brabce, jak jsem po svém příchodu velice rychle pochopil, začal stavět prakticky úplně odznova. A ten proces stále trvá. Nemůžete za dva roky postavit to, co jinde funguje třeba desítky let. To je věc, která mě velmi motivuje. I já si v rámci toho, co má práce v Baníku obsahuje, stavím mnohé od začátku nanovo. Původně jsem si myslel, že ten proces nepotrvá tak dlouho. Potrvá. Ještě je mnoho práce před námi.“

S prodejem permanentek a vstupenek jste, předpokládám, v Baníku spokojeni…

„Spokojeni snad ano, uspokojeni určitě ne. Chceme, aby se nadále zvyšoval. Tak jak se rozvíjí samotný Baník, chceme, aby se rozvíjela i rodina jeho obchodních partnerů a samozřejmě i základna fanoušků. Ano, návštěvnost jde nahoru, to je dobře, ale my bychom byli rádi, abychom měli na stadionu plno bez ohledu na to, který soupeř do Ostravy právě zamíří. Stoupnul prodej permanentek, vydali jsme jich zhruba 6300, což je určitě zajímavé číslo, ale příští rok v létě budeme chtít, aby vedle stávajících permanentkářů přibyli další a další noví. Pro nás to samozřejmě znamená přemýšlet o tom, co všechno jim za to, že si permanentku koupili, můžeme kromě znatelně zvýhodněné ceny na jednotlivý zápas ještě nabídnout. I když už nyní je toho dost a stále vymýšlíme nové benefity.“

Například?

„Například teď nově jsme přišli se slevou 250 korun pro každého permanentkáře při nákupu vánočních stromečků, který bude před Vánoci probíhat v areálu městského stadionu. Každý domácí zápas přinese třem vylosovaným permanentkářům ceny v podobě víkendového užívání vozu Toyota s plnou nádrží, zájezdu na atraktivní fotbalový zápas či dresu Baníku. A to nemluvím o záruce jistého místa pro zápasy, které budou s největší pravděpodobností vyprodány, o slevě na nákup ve fanshopu a podobně.“

Jak ještě usiluje Baník o své fanoušky?

„Například zlepšenou komunikací. Zlepšujeme obsah všech našich médií, začali jsme bulletinem, pokračujeme webovými stránkami, sociálními sítěmi, a vnímáme příznivou odezvu. Jednak co se týká ohlasů a jednak i co se týká sledovanosti našich médií. Jde neustále nahoru. A kromě toho bychom fanouškům velice rádi připravili v okolí stadionu fanzónu, nachystali jsme velkou autogramiádu, zaměřujeme se na akce s charitativním podtextem, protože si uvědomujeme, jak výraznou značkou Baník je a jaký by měl být jeho dopad na   dění na Ostravsku. Baník by neměl být jen fotbal a góly. Baník by měl být významným společenským pojmem. Hodnotou.“

Pomáhá vám skutečnost, že Baník je opravdu výraznou značkou, při jednání s partnery?

„Pokud se domníváte, že u nás klepou firmy na dveře s tím, že by se chtěly stát partnerem Baníku, tak takhle to určitě nefunguje. Ano, uznávám, že je asi schůdnější zajistit významného partnera Baníku Ostrava, než třeba diviznímu klubu. Jenomže to vás zároveň stejně významně zavazuje. Protože i ten partner očekává naprosto jinou péči v Baníku, než v té divizi. On se v tom klubu musí cítit doma, musí se cítit být součástí celé té šou, musí se cítit komfortně. A jestliže se rozhodl vstoupit právě do Baníku, očekává adekvátní zacházení. Proto se přece rozhodl v Baníku být. A to vyžaduje spoustu práce, která stojí moře času.“

Máte třeba čas vychutnat si vůbec fotbalový zápas?

„Ano, pokud hrajeme venku. Ale domácí zápasy pro mě znamenají spoustu práce, hlídání, kontroly, kontaktů, komunikace… Domácí zápasy si, pokud jde o fotbal samotný, příliš neužiju. Na druhou stranu mě ale naplňuje ta práce, kterou v průběhu utkání odvedu.“

Baník nicméně viditelně sílí. Jde nahoru sportovně, stabilizoval se ekonomicky…

„Té práce je v Baníku ještě hrozně moc. Ono to vypadá, že když jsme na vyšších příčkách tabulky, je všechno, jak má být. Ale tak to nikdo v klubu nevnímá. Tady opravdu nepanuje žádné uspokojení. Spíš se všichni snažíme z té euforie, která i díky dobrým sportovním výsledkům nabyla na intenzitě, vytěžit co nejvíc. Byl by obrovský hřích složit ruce do klína a říkat si, jak je dobře, že jsme sezonu tak výborně načali. Snahou vedení klubu je zajistit Baník tak, aby nebyl tak závislý na svém majiteli. Nechci jmenovat, ale myslím si, že bych v naší lize našel řadu klubů, které by ve chvíli, kdy by je opustil jejich současný majitel, měly okamžitě obrovské problémy. Tím nechci říct, že se v Baníku k čemukoliv podobnému schyluje. To vůbec ne. Ale Baník sám sebe rozvíjí, buduje nové tréninkové plochy, investuje do své budoucnosti. Baník dělá vše pro to, aby maximálně rozšířil svou mládežnickou základnu, maximálně zkvalitnil tréninkové podmínky, aby úspěšně rozšiřoval skupiny partnerů a zvyšoval zájem fanoušků. Díky tomu už dnes můžeme v souvislosti s Baníkem zase konečně mluvit o klubu s perspektivou.“

PETR DOLAN