Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat bezpečnost na českých silnicích už 50 let

Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť vyrobila více než 45 tisíc kilometrů, což by s rezervou vystačilo na cestu kolem světa. Ostravská svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic. Za posledních 15 let se podle statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.

10. července 1968 byla v ostravské Nové huti zahájena výroba silničních svodidel, která vyvinul Výzkumný ústav dopravní v Praze. Každý rok vyrobí huť přibližně 1000 km ocelových silničních svodidel. Nacházejí uplatnění zejména na domácím trhu (více než 50 %), ale také na Slovensku nebo třeba v Litvě. Huť vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, a celkem 33 záchytných systémů.

„Za posledních několik let jsme díky našemu výzkumu a vývoji přišli s řadou inovativních řešení, která dále zlepšují bezpečnost na silnicích v Česku. Jedná se například o lehčí svodidla z mikrolegované oceli, která mají lepší bezpečnostní charakteristiky než svodidla z běžné nízkouhlíkové oceli, nebo o speciální motorkářská svodidla, která chrání před vážnými zraněními také motocyklisty,“ vypočítává Richard Toman, vedoucí provozu svodidel a důlních výztuží ArcelorMittal Ostrava.

Ostravská svodidla jako zásadní bezpečnostní prvek českých silnic

Než se svodidla z výroby dostanou na silnice, musejí projít technickým testováním a bariérovou zkouškou (crash testem). Za posledních 10 let provedla huť na svodidlech 38 bariérových zkoušek, což představuje přibližně 76 nárazů. Každá takováto zkouška huť vyjde podle typu svodidla na 1 500 000 – 3 500 000 korun.

„Naším úkolem je tyto produkty zkoušet a následně osvědčit, že podél silnic budou umístěny jen ty nejspolehlivější. Ostravská svodidla jsou nejen kvalitní a inovativní, ale také vysoce funkční, jako například motosvodidlo. Pasivní bezpečnost se tak u nás neustále rozvíjí, a to je pro nás, coby zkoušející, zásadní,“ uvádí Jiří Studnička, ředitel pobočky Technicko-inženýrských služeb při Technickém a zkušebním ústavu stavebním v Praze, který jako jediná zkušebna v ČR zajišťuje zkoušení všech bezpečnostních systémů na českých silnicích.

Svodidla přispívají ke snížení smrtelných a vážných nehod

Hlavním bezpečnostním prvkem na silnici je slušné chování účastníků silničního provozu. Tento faktor je ovšem tím nejméně spolehlivým. Proto je nutno dbát na pasivní bezpečnost pozemních komunikací. Tu ve velké míře zajišťují právě svodidla. Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod, jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka, například stromy či kamení.

„Za posledních 15 let se v rizikových úsecích silnic svodidla podílela na snížení počtu smrtelných nehod o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %,“ okomentoval vliv svodidel na bezpečí na silnicích Jiří Zlý, vedoucí odboru dopravní policie při Krajském ředitelství Police ČR Moravskoslezského kraje.

(nm)