Ostravské komunikace mají za kalamitní víkend na kontě rekordní výjezdy

Foto: Ostravské komunikace

Od pátečního odpoledne do pondělního rána mají Ostravské komunikace a. s., které se starají o zimní údržbu silnic II. a III. tříd a předem určených místních komunikací s provozem MHD na území města Ostravy, na svém kontě zatím rekordní spotřebu posypové soli a solanky. Na cesty silničáři rozvezli 840 tun soli a 180 tisíc litrů solanky. To je více než polovina zaznamenané spotřeby z celého loňského prosince, kdy bylo použito 1 603 tun soli a bezmála 353 tisíce litrů solanky.

Vozidla zimní údržby ošetřila celkem 11,5 tisíce kilometrů komunikací. „Na svěřených silnicích jsme měli veškerou posypovou techniku od páteční půl čtvrté odpoledne. V terénu pak byla nepřetržitě – kromě bezpečnostní přestávky a doplňování vozidel posypovými materiály.  Od sobotní půl šesté ráno bylo do terénu nasazeno postupně ještě 12 traktorů se zadní radlicí. Na pomoc jsme ze soboty na neděli povolali i tři posilová vozidla Hasičského záchranného sboru, která pracovala na vozovkách s více pruhy,“ uvedl ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka s tím, že hasiči pomáhali ještě i během nedělního dne.

Během včerejšího odpoledne a noci na dnešek se situace v Ostravě uklidnila. „Směna na pondělí už nemusela využít hasičský sbor,“ doplnil výrobní náměstek Ostravských komunikací Petr Uhlíř.

Ostravské komunikace mají přesný předem daný plán a harmonogram, jak a kde musí zasahovat nejrychleji, které cesty ve městě jsou prioritou pro klíčové průjezdy IZS, pro zásobování a MHD. Silnice I. třídy a tranzitní části dálnice vedoucí přes Ostravu nejsou ve správě Ostravských komunikací. Menší či boční ulice ve městě si vesměs udržují přímo městské obvody, například v centru Ostravy.

Podobná situace, jako nastala tento víkend, se odehrávala loni v polovině prosince. Obdobně jako nyní Ostravské komunikace využívaly veškerou techniku a pracovaly podle předem daného plánu a priorit pro chod města.

Celkově v minulém zimním období Ostravské komunikace spotřebovaly přes 2 630 tun posypové soli. Poprvé musela loni vyjet flotila sypačů k ošetření vozovek 18. listopadu v odpoledních hodinách. Spotřeba soli v listopadu 2022 pak byla v součtu zhruba 56 tun. Letos vydal dispečink ostravských silničářů pokyn k prvnímu hromadnému výjezdu a plošnému ošetření silnic II. a III. tříd a daných místních komunikací na území města Ostravy 22. listopadu před třetí hodinou ráno.

V celé zimní sezóně 2022-2023, která byla z pohledu silničářů průměrná, napadlo v Ostravě celkem 65 centimetrů sněhu. Vozy zimní údržby vyjížděly v minulé zimní sezóně na silnice během 43 dní a ošetřily bezmála 41 tisíc kilometrů komunikací.

(nm)