V hlavní roli perkuse – Janáčkova filharmonie Ostrava pokračuje v nabídce komorních koncertů

Netradičně pokračuje cyklus komorních koncertů Janáčkovy filharmonie, který klade důraz na dramaturgickou originalitu a dokonalou interpretační propracovanost. Poprvé se posluchačům nabízí možnost poslechnout si širokou škálu bicích nástrojů, které rozezní dva špičkoví hudebníci. OK Percussion Duo se prezentují originálním repertoárem a k produkci si přizvali jednu z nejvýraznějších osobností současné hudební scény houslistu Milana Paľu. Koncert se uskuteční v pondělí 13. března od 19 hodin ve Vesmíru.

„V rámci komorního cyklu se posluchačům představí poprvé dva perkusionisté – Martin Opršál a Martin Kleibl, kteří si říkají OK Percussion Duo. V hlavní roli xylofon, marimba, vibrafon a další bicí nástroje různých velikostí. Oba jsou vynikající mistři svého řemesla – jeden učí na Jamu, druhý má solidní sólovou kariéru, a to i v pop music. Zazní několik skladeb, které vznikly přímo pro ně, celý program je pak složen z kompozic špičkových soudobých či nedávno zesnulých autorů. Rozhodně náš čeká zajímavý večer, který byl z doby covidové přesunut na příští týden,“ uvedl ředitel JFO Jan Žemla.

OK Percussion duo se věnuje současné vážné hudbě pro bicí nástroje. Spolupracují s renomovanými českými a zahraničními autory, vzniká tak nový repertoár přímo pro jejich obsazení. Tvoří si ale také vlastní kompozice a koncertují v zahraničí i na hudebních festivalech. Oba protagonisté uplatňují svoje schopnosti i v dalších projektech různých žánrů. Na hudební scéně působí od roku 2007.

Martin Kleibl studoval na Janáčkově akademii múzických umění, kde postupně prošel vzděláním v klasické, jazzové i populární hudbě. Během dvouletého studijního pobytu na University of North Texas v jazzové třídě jednoho z nejvýznamnějších světových pedagogů Eda Sopha získal zkušenosti také v indické, latinsko-americké a africké hudbě. Zabývá se také pedagogickou činností, mimo jiné působí na katedře bicích nástrojů na Janáčkově akademii múzických umění.

Martin Opršál po studiích na konzervatoři, během nichž se stal členem Filharmonie Brno, Mezinárodního orchestru Gustava Mahlera a Orchestru Evropské unie, dále studoval na Janáčkově akademii múzických umění, kde nyní působí jako profesor v oboru melodických bicích nástrojů a komorní hry a je vedoucím katedry bicích nástrojů. Jeho hudební prioritou je hra na marimbu.

OK Percussion duo si ke spolupráci přizvalo původem slovenského houslistu Milana Paľu, jednu z nejvýraznějších postav dnešní hudební scény. Unikátnost jeho hry je nepřehlédnutelná a odborná veřejnost jej právem řadí mezi elitu světových interpretů mladé generace. Jako houslista, který stejně mistrně ovládá i hru na violu, je v současnosti vyhledávaným interpretem pro uvádění nových děl. Zvláštní místo v jeho tvorbě zaujímá unikátní nástroj – pětistrunné housle „milanolo“. Tento jedinečný nástroj obohacený o spodní violový rejstřík je prvním svého druhu. Vznikl v roce 2013 v rodinném Ateliéru Bursík v Brně. ;

OK Percussion Duo

13. 3. 2023, 19 hodin, Vesmír

Miloslav Ištvan Capriccio pro vibrafon, marimbu a bicí nástroje

Karel Husa Elegie pro marimbu a vibrafon

Mauricio Kagel Rrrrrrr…, šest duet pro bicí nástroje

Leigh Howard Stevens / Martin Kleibl Rhythmic Caprice

Edvard Schiffauer Vteřiny, příběh pro dva hráče na bicí nástroje

Luboš Fišer Crux pro sólové housle, tympány a zvony

Erkki-Sven Tüür Conversio pro housle a bicí nástroje

Milan Paľa – housle OK Percussion Duo: Martin Kleibl – perkuse Martin Opršál – perkuse Více informací: K4 OK Percussion Duo | Janáčkova filharmonie Ostrava (jfo.cz)

Na programu budou skladby těchto interpretů:

Miloslav Ištvan často komponoval pro bicí v orchestrálním obsazení, při komorních skladbách i sólově.

Karel Husa proslul svou Hudbou pro Prahu z roku 1968, kterou zkomponoval na protest proti okupaci. Jeho Elegie pro vibrafon a marimbu s některými dalšími perkusemi je pětiminutovou adaptací původně stejnojmenné skladby pro klavír.

Argentinský skladatel Mauricio Kagel využíval bicí nástroje často. Cyklus skladeb Rrrrrrr… vznikal v průběhu několika let. Má 41 autonomních částí a název každé z nich začíná písmenem R.

Ve Vteřinách ostravského skladatele Edvarda Schiffauera zazní malý buben bez struníku i se struníkem, vířivý buben, tři činely, tři triangly, dva tamtamy, dvě bonga, hih-hat, bič a dřívka.

Luboš Fišer je autorem hudby k mnoha filmům i pohádkám. Skladba Crux pro sólové housle, tympány a zvony je zpřítomněním děsu, pokoření a prázdnoty. Je to přímý protest proti normalizaci.

Erkki-Sven Tüür patří k nejvýraznějším skladatelům současnosti a Conversio je jeho nejznámější skladbou.

(ab)