Janáčkův máj – podzimní zprávy z festivalu

Zdá se, že v posledních dnech již s plnou silou udeřil podzim a o prosluněných jarních dnech si můžeme v Ostravě zase na nějaký čas nechat jenom zdát. Toto roční období však pro festivalovou kancelář Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj znamená týdny intenzivních příprav nadcházejícího 42. festivalového ročníku, stejně jako dalších aktivit, kterými se tým Janáčkova máje, o.p.s. zabývá. Se vším zmíněným Vás, čtenáře deníku Naše Město, na dalších řádcích seznámí ředitel festivalu Mgr. Jaromír Javůrek, Ph.D.

Pane řediteli, čím se v posledních týdnech se svými kolegy zabýváte?

Tak předně se samozřejmě intenzivně věnujeme nadcházejícímu festivalovému ročníku, jehož dramaturgii již máme zcela uzavřenu a posluchačům ji představíme jako již tradičně na začátku nového roku, stejně jako festivalový vizuál pro rok 2017. Nyní tedy nastává intenzivní práce s organizací jednotlivých koncertů a pro mě osobně nikdy nekončící maratón setkání a jednání s partnery, sponzory a podporovateli Janáčkova máje, bez nichž by existence festivalu nebyla možná. Zejména pro tyto pak organizujeme také speciální adventní koncert.

14379966_1080864335302352_6917313139755524904_o

Můžete našim čtenářům tento adventní koncert přiblížit?

Mimořádný adventní koncert se uskuteční v sobotu 3. 12. 2016 v koncertním sále Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Za klavírního doprovodu na něm vystoupí tři členové Operního studia Bavorské státní opery, konkrétně rumunská sopranistka Paula Iancic, ruská mezzosopranistka Alyona Abramova a mexický tenorista Galeano Salas. Na tento koncert bohužel nejsou vstupenky k dispozici pro širokou veřejnost, vzhledem k omezené kapacitě sálu je koncert určen opravdu pouze pro okruh festivalových donátorů a „přátel“ jako jakési poděkování za jejich dlouholetou přízeň. Přiznávám, že jsme se v tomto ohledu tak trochu nechali inspirovat pražskými kolegy, kupříkladu festivalem Dvořákova Praha, jenž podobné večery pro své podporovatele organizuje zcela běžně.

Vyhlášen byl také další ročník skladatelské soutěže

Generace, jakou úroveň má v posledních letech tato soutěž?

Generace – mezinárodní soutěž skladatelů do 30 let se zejména v posledních dvou letech setkává s mimořádnou přízní mladých autorů. Počet přihlášek se pohybuje okolo 40, přičemž každý z nich může do soutěže přihlásit až dvě kompozice. Před naší porotou složenou z odborníků ze z České republiky, Slovenska, Polska a Maďarska tak každoročně leží nelehký úkol posoudit úroveň 60 až 70 skladeb. Soutěž je určena právě autorům ze zemí Visegradské čtyřky a mohu prozradit, že soutěžní ročník 2015 a 2016 měl vysokou úroveň zejména díky polské skladatelské škole. Koncert v soutěži oceněných skladeb se pak stal již pevnou součástí festivalového programu jako jedna z doprovodných akcí a nejinak tomu bude v roce 2017. Doufám, že se i pro nedávno vyhlášený 6. ročník této soutěže můžeme těšit na podobné množství přihlášených prací.

Přeci jen, mohl byste nám alespoň poodhalit
program festivalového ročníku 2017?

Dobrá, ale opravdu jen zlehka (úsměv). Festival zahájí 20. 5. 2017 Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) pod taktovkou v Ostravě dobře známého dirigenta Leoše Svárovského. Festivalovým ročníkem 2017 pak vstupujeme do vlastního víceletého projektu uvedení všech symfonií Bohuslava Martinů, kdy jej symbolicky zahájí zlínská filharmonie, která hrdě nese jméno tohoto skladatele. Snad již nic nezhatí hostování Lukáše Vondráčka, vítěze soutěže Královny Alžběty s jeho klavírním recitálem
a osobně se těším také na návrat PKF – Prague Philharmonia na naše festivalové pódium. Více ale opravdu až na začátku roku 2017.