Festival Colours of Ostrava představuje opatření zaměřená na udržitelný rozvoj

Zahájení letošního ročníku festivalu Colours of Ostrava. Foto: Jiří Zerzoň

Pořadatelé Colours of Ostrava rozvíjejí aktivity zaměřené na snížení ekologické stopy festivalu a více než v minulých letech se věnují otázce udržitelnosti. Zhodnotili jsme proto dosavadní opatření s cílem je dále zefektivňovat. Jedná se zejména o dosažení maximální možné recyklace vyprodukovaného odpadu a masivní podporu hromadné dopravy pro návštěvníky. Výzvou do dalších let je rozvoj elektromobility a využití vodíkových technologií.

Pro mega akce typu Colours of Ostrava je velkým tématem nakládání s odpady, především jejich sběr a třídění. Loňský rok se organizátoři vrátili k používání jednorázových nápojových kelímků, protože jsou v podmínkách Colours of Ostrava ekologičtějším řešením než kelímky vratné, a v tomto trendu bude festival pokračovat i nadále. „Po několika letech používání vratných kelímků jsme měli čím dál silnější indicie, že v našem případě to není nejšetrnější řešení. V celém areálu máme k dispozici pouze dva přístupy k tekoucí vodě, jejichž kapacity jsou maximálně využity. Kvůli tomu není možné omývání vratných kelímků na místě. Věděli jsme, že jejich odvoz, industriální mytí a následný zpětný transport představuje environmentální zátěž. Tu jsme chtěli vyčíslit a zároveň najít ekologičtější alternativu. V realizované studii vyšel nejlépe jednorázový půllitrový kelímek ze stoprocentního recyklovaného PET materiálu. A právě tento typ budeme na Colours nejvíce využívat,“ vysvětluje ředitelka festivalu Zlata Holušová.

Zmíněnou studii realizovala společnost LCA Studio, která se zabývá posuzováním environmentálních dopadů produktů a služeb. V analýze pro Colours of Ostrava společnost konkrétně porovnávala uhlíkovou a environmentální stopu různých druhů kelímků. „Vratný kelímek má v našich podmínkách nižší uhlíkovou stopu až po desátém použití. A pokud kromě produkce CO2 zohledníme také surovinovou náročnost, spotřebované energie či vodu, tedy celkovou environmentální stopu, pak by návštěvníci museli jeden vratný kelímek použít více než dvacetkrát,“ doplňuje Zlata Holušová.

Společnost LCA Studio spočítala, že uhlíková stopa jednoho jednorázového kelímku je až o 109 g CO₂ menší než u kelímku vratného. To se přibližně rovná environmentálnímu zatížení, které způsobí kilometr dlouhá jízda osobním automobilem.

Podle směrnice EU musí do roku 2025 všechny plastové lahve obsahovat 25 % recyklovaného PET materiálu, tzv. rPETu. Ten má z pohledu recyklace velký význam, protože snižuje spotřebu primárního PET materiálu. ,,Již na minulém ročníku jsme využívali kelímky obsahující 25 % rPET složky, díky čemuž jsme požadavek EU splnili s více než dvouletým předstihem. Letos jdeme ještě nad rámec tohoto cíle a velká část našich kelímků bude ze stoprocentního rPETU,“ upřesňuje Zlata Holušová.

Kromě kelímků s nejnižší ekologickou stopou festival využívá také jednorázové nádobí z přírodních materiálů, např. talíře z palmových listů. Tam, kde je možno nádobí umývat, se používá nádobí keramické.

Důsledný sběr a recyklace

Loni se podařilo vytřídit 80 % veškerého vyprodukovaného plastu v areálu, ambicí letošního roku je přiblížit se sto procentům. Proto také vznikl slogan ,,Jednoraz nadoraz“, který návštěvníkům připomíná, aby odpad třídili důsledně. Napomoci v tom má letošní novinka, speciální odpadkový koš na kelímky, tzv. kelímkoš, který pro festival navrhli a vyrobili přímo členové festivalového týmu. Kelímkoše budou v areálu rozmístěny na strategických místech převážně u velkých pivních stanů, aby byly návštěvníkům lehce přístupné a na očích. Do terénu taktéž vyrazí dva pojízdné dvoukoláky s kameloty, kteří budou prázdné kelímky od návštěvníků sbírat. ,,Cílem těchto opatření je udržovat festivalový areál v maximální čistotě a předcházet znehodnocení kelímků, které by snížilo jejich následnou recyklaci,“ vysvětluje Zlata Holušová. V areálu také dojde k navýšení třídících míst a s úklidem areálu pomůže úklidová četa čítající 300 brigádníků.

Na opatřeních zvyšujících efektivitu sběru a recyklaci odpadu festival Colours of Ostrava dlouhodobě spolupracuje se společnostmi OZO Ostrava a EKO-KOM. Kelímky odložené do kontejnerů společnosti OZO Ostrava budou přetříděny na její nové velkokapacitní třídící lince a části vhodné k recyklaci budou dále využity. Plasty a ostatní odpady vytříděné návštěvníky, úklidovou četou a stánkaři v rámci projektu Čistý festival pojedou na dotřídění do 18 km vzdáleného areálu Frýdecké skládky. Následně budou odvezeny ke zpracovatelům, kteří pak nové recyklované produkty uvádějí opět na trh. Jedná se např. o společnosti ECO-em, vyrábějící různé produkty z plastů, či GreenTech specializující se právě na výrobu nových rPET kelímků.

Využití hromadné dopravy

Další oblastí, na které festival Colours of Ostrava systematicky pracuje, je systém hromadné dopravy. Cílem je přepravit co největší počet návštěvníků na festival a zpět bez nutnosti použít auta.  ,,Uvědomujeme si, že festival našeho rozměru nebude nikdy zelený. Pořádáme akci pro desetitisíce lidí, kterým chceme přinášet největší světová hudební jména a v rámci fóra Meltingpot také výrazné osobnosti vědy, umění a dalších oborů. Nejsme tedy schopni odbourat uhlíkovou stopu z letecké dopravy, maximálně se ale snažíme nabídnout našim návštěvníkům hromadnou dopravu tak, aby na festival nejezdili auty,“ podotýká Zlata Holušová.

Nové autobusové spoje mezi 10 slovenskými městy a festivalem

Díky spolupráci se společností Slovak Lines se návštěvníci z 10 slovenských měst pohodlně dopraví na místo konání (kousek od vstupní brány a kempu) a po skončení festivalu se ze stejného místa vydají zpět. Autobusy vyjíždějí z těchto měst: Bratislava, Trnava, Piešťany, Trenčín, Žilina, Zvolen, Banská Bystrica, Ružomberok, Martin a Čadca.

Speciální vlakové linky z Prahy

Prahu a Ostravu propojí tradiční Colours Expres Českých drah.

Festivalová jízdenka s Dopravním podnikem Ostrava

Díky spolupráci s DPO mohou návštěvníci využít speciální zvýhodněnou jízdenku, s níž budou cestovat v MHD levněji. Sedmidenní festivalová jízdenka je v ceně standardní třídenní jízdenky. Loni se na festival Colours of Ostrava prodalo přes 4 700 festivalových jízdenek v celkové ceně více než 1 milion korun. Oproti roku 2019 šlo o 50% nárůst.

Projekt společnosti Heimstaden ,,Vezeme vás domů“

Autobusy s podtitulem „Vezeme vás domů“ budou opět vozit návštěvníky z festivalu do následujících destinací: Ostrava-Poruba, Karviná, Havířov, Orlová a Frýdek-Místek. Výtěžek z prodeje jízdenek bude věnován na podporu projektu S námi domů, který je určen pro mladé lidi opouštějící brány dětských domovů, domů na půl cesty nebo pěstounskou péči. Předpokládaná úspora tohoto projektu je skoro 15 tun CO2.

Sdílená kola Nextbike

Ve spolupráci se společností Nextbike budou v blízkosti areálu zřízeny dvě dočasné stanice pro půjčení a vrácení kol. Zároveň dojde k navýšení času z 15 na 30 minut, po který budou moci návštěvníci využít kolo zdarma.

P+R parkoviště

V Ostravě bude fungovat hned několik záchytných parkovišť, na kterých návštěvníci mohou nechat auto a dále pokračovat MHD. Řidiči, kteří této možnosti využijí a mají zároveň zakoupenou festivalovou jízdenku DPO, na parkovištích zaparkují za symbolickou 1,- Kč, a to po celý den.

Budoucí výzvy – elektromobilita a vodíkové technologie

Festival Colours of Ostrava bude v dalších letech rozvíjet elektromobilitu. Cílem je využívat větší podíl elektroautomobilů pro přepravu kapel a hostů i zajištění další logistiky. Budoucí výzvou je také postupné zavádění a rozšiřování vodíkových technologií, které sníží závislost na elektrické energii. Pilotním projektem letošního roku je využití vodíkového agregátu pro stan nabízející festivalový merchandising.

Partneři Colours of Ostrava 2023:

Generální partneři: Česká spořitelna, Liberty Ostrava a ORLEN Unipetrol

Za podpory statutárního města Ostrava

Hlavní partneři: Radegast, Heimstaden, Tezenis, Vítkovice, Skupina ČEZ, VISA

Technologický partner: T-Mobile

Za podpory Moravskoslezského kraje a Ministerstva kultury ČR

Petrol Supplier: ORLEN Benzina

Generální mediální partner: Česká televize

Hlavní mediální partneři: Evropa 2, Deník, Reflex, Cinestar, Óčko

Ilustrační foto

(ab)