To jsou ta strašná devadesátá léta…

Přestože se Komorní scéna Aréna v době uzavření divadel vyhýbala on-line  uvádění regulérních inscenací ze svého repertoáru, a místo toho se raději věnovala  streamování pravidelně připravovaných inscenovaných čtení, rozhodla se učinit  mimořádnou výjimku. V pátek 30. dubna tak budete mít jedinečnou možnost  zhlédnout Karpatský thriller, inscenaci renomovaného slovenského režiséra  Romana Poláka, kterou ostravská komorní scéna připravila v české premiéře. 

Slovenské dokumentární drama Karpatský thriller vychází ze skutečné korupční  kauzy z 90. let. Hlavní hrdince se dostane do rukou materiál odhalující korupci na  těch nejvyšších místech státního aparátu. Když se pokusí se celou kauzu zveřejnit,  narazí na špinavé praktiky nejmenované nadnárodní firmy, která se ji pokusí nejprve  společensky zdiskreditovat a později i vydírat a zastrašovat. Částečně  autobiografická hra novináře Eugena Gindla byla poprvé uvedena v Slovenském  národním divadle v roce 2013 v režii tehdejšího šéfa činohry Romana Poláka a její  přijetí bylo přinejmenším bouřlivé. 

Po premiéře se ozvali i zástupci finančních skupin, kteří byli pobouření tím, že  inscenace vyzývá k agresivitě vůči bohatým. Z jejich kruhů se ozývaly hlasy, že moc  v našem státě nemají finanční skupiny, ale právě divadelníci, když si něco takového  můžou dovolit. Den po premiéře mi volal i ministr kultury, že o přestávce musel odejít  z rodinných důvodů. Určitě ne proto, že by byl inscenací znechucen… I přesto  poznamenal, že má raději mé inscenace ruské klasiky, než když se pokouším o  politické divadlo,“ vzpomíná na premiérové ohlasy režisér Roman Polák. 

My naštěstí nežijeme na Slovensku v 90. letech, ale v České republice v roce 2021,  takže se nás předražené zakázky ve zdravotnictví, zmanipulovaný mediální prostor,  nebo situace, kdy investigativním novinářům někdo usiluje o život, samozřejmě  vůbec nemohou dotýkat. Jsme přeci o víc jak čtvrt století dál. Ale kdyby se snad  nějaké z těchto „nešvarů“ u nás objevily – a podotýkáme, že jakákoli podobnost je  čistě náhodná – máme u nás odvážně smýšlející kulturní scénu, která je vždy  připravena nastavit politikům zrcadlo! Třeba prostřednictvím divadla. Takže je jasné, 

že u nás jakékoli amorální praktiky nemají šanci přežít, protože divadla se na ně  nebojí poukázat. A když už to odhalíme a pojmenujeme, tak se to přeci musí změnit…  nebo ne? 

Když jsme začátkem roku 2020 nasadili Karpatský thriller mezi premiéry Roku ztrát a  nálezů, mysleli jsme si, že bude promlouvat spíš všeobecně o pocitu doby‘, naším cílem  nikdy nebylo hru převádět na české poměry. Za poslední rok se však naše vlastní poměry  nečekaně přiblížily těm, o kterých slovenské drama vypráví. Ačkoli samozřejmě  preferujeme divadlo před plným sálem, doba nás dohnala k tomu, abychom se  ‚pochlubili‘ tím, co o této době víme, on-line. Není to nijak radostné, ale už jsme to  nemohli vydržet,“ objasňuje on-line uvedení Karpatského thrilleru dramaturg Arény Tomáš Vůjtek. 

Karpatský thriller v režii Romana Poláka, scéně Andreje Ďuríka, kostýmech Kataríny  Hollé a hudbě Vladimíra Šarišského je hořce zábavné politické divadlo, v němž je  místo pro satiru i pro grotesku. V roli neohrožené investigativní novinářky Zuny se  představí Zuzana Truplová, kterou tak diváci mohou v nové inscenaci vidět poprvé  od návratu do Ostravy. Záznam Karpatského thrilleru bude možné bezplatně zhlédnout v pátek 30. dubna na YouTube kanále Komorní scény Aréna a to od  18.30 hod. až do půlnoci.

(ab)