OSTRAVA ROZŠIŘUJE SVŮJ VOZOVÝ PARK NA ALTERNATIVNÍ POHON

Ekologická flotila města se ve druhé polovině letošního roku rozroste již na 65 vozidel. Město Ostrava  vysoutěžilo dodavatele dalších 17 aut na alternativní pohon, tři na pohon CNG a čtrnáct elektromobilů. Jedná se o vozy Nissan Leaf Acenta, užitkové nákladní elektromobily Alké a dodávku Nissan.  Rozděleny budou mezi Městskou policii a ostravské obvody. Celkové náklady na jejich pořízení jsou 15,393 milionu korun, z toho dotace činí 5,4 milionu korun. Projekt „Ostravou na alternativní pohon II“ je spolufinancován z Národního programu Životní prostředí.

Z celkového počtu 17 vozidel je 5 určeno pro Městskou polici Ostrava (3 na pohon CNG, 2 elektromobily) a 12 elektromobilů (6 osobních, 6 nákladních) pro devět městských obvodů. Mariánské Hory a Hulváky budou mít k dispozici 3, Moravská Ostrava a Přívoz 2, a po jednom Hošťálkovice, Hrabová, Krásné Pole, Nová Ves, Ostrava – Jih, Radvanice a Bartovice a Stará Bělá.

 Ke zlepšení ovzduší v Ostravě podnikáme řadu kroků, mnohé z nich nad rámec zákonné povinosti. V oblasti dopravy je to zejména ekologizace vozového parku města. Za tři roky jsme obměnili auta pro městskou policii, která již využívá pouze vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Do ekologizace vozového parku města jsme v projektech Ostravou na alternativní pohon I a II nainvestovali už téměř 20 milionů korun,“ řekl k tématu ostravský primátor Tomáš Macura.

Město nabídlo obvodům spolufinancování z Fondu životního prostředí MMO v celkové výši 3 miliony korun.

Abychom k zapojení do tohoto projektu motivovali i městské obvody, nabídli jsme jim vedle státní dotace i příspěvek ve výši 200 tisíc korun na každý automobil z městského Fondu životního prostředí. Takto pořízených aut bude letos už 16,“ dodává náměstkyně pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Hlavním důvodem pro výměnu vozů s klasickými palivy (benzín, nafta) za elektrovozy je prokázané snížení emisí v silničním provozu. Přímo v dýchací zóně chodců nejsou produkovány žádné škodliviny. Z údajů vyplývá, že jedno elektrovozidlo oproti naftovému vozu s průměrnou spotřebou nafty 5 l/100 km při nájezdu 10 tis. kilometrů nevypustí 1305 kg oxidu uhličitého, 5 kilogramů oxidů dusíku, jeden kilogram polétavého prachu a téměř 50 kilogramů oxidů síry do ovzduší v dýchací zóně, tedy přímo v ulicích města.

Stejný záměr ekologizace se týká i vozidel MHD. Dopravní podnik již dříve deklaroval, že se do roku 2020 zcela zbaví v běžném provozu dieselových autobusů a jeho vozový park bude založen jen na elektřině, CNG a výhledově i vodíku. Z celkového počtu 297 autobusů je již dnes 155 na CNG, 7 elektrobusů, 7 minibusů na CNG (z toho 4ks budou zprovozněny ještě v první polovině r. 2019) a 3 elektro minibusy. Zbývající dieselové autobusy budou nahrazeny do konce roku 2020.

(ab)