Největší street art dílo v republice má Ostrava!

Madona Ostravica se považuje za největší street artové dílo v republice. Svou délkou třiceti metrů zdobí fasádu budovy Ostravica Textilia. Budovu bývalého obchodního domu zdobí od roku 2016 a o její vyhotovení se zasloužil americký výtvarník Nils Westergard. Ostravané malbu vnímají pozitivně. 

Název jména zamýšlel autor Nils Westergard jinak, původně se malba jmenuje Meredith, která je médii překroucena na Madonnu Ostravice. Výtvarník uvedl, že se změněným jménem souhlasí.

Dílo zaměstnává oči Ostravanů od roku 2016. Zmiňovaný autor pochází z USA, ale žije v Amsterdamu. Od svých 14. let začal produkovat graffiti. Dnes se věnuje technice s názvem stencils (malování přes šablonu). Jeho stěžejním tématem je zpodobňování lidí. Zachycuje obličeje v nejrůznějších pózách, obvykle v černobílých barvách. Westergardovy díla krášlí města jako Sydney, Melbourne, Berlín, Londýn a další metropole světového street artu.

Dílo bylo vytvořeno z iniciativy samotného autora. Když se doslechl o osudu bývalého luxusního domu, chtěl přispět svou malbou jako solidárním činem pro všechny Ostravany, pro které je také dílo věnováno. Kresbu namaloval za pouhý víkend a majitelé budovy jsou z jeho práce nadšení. Právě takové kreativní dílo má upoutat pozornost občanů, upozornit na blížící se obnovení obchodního domu, které bude právě kreativním a uměleckým střediskem Ostravy. Autor je tak ukázkovým příkladem kooperace s komunitou, což je pro většinu street artistů příznačné.

V perspektivě street artu je Madona Ostravica vyjádřením podpory pro zachování kulturní památky amerického autora. Dílo má zachycovat budoucí směr obchodního domu – kreativní veřejný prostor jako vstupní brána do Ostravy. Jak ale interpretují umělecké dílo kolemjdoucí Ostravané? Zeptali jsme se pár občanů, jak na ně malba působí a zde je pár odpovědí:

Hana, 63 let: „Je to zajímavé. Celkový dojem akorát kazí ty stánky pod portrétem. Těžko říct, co má vyjadřovat ale Ostravica se má opravovat, tak ze staré dámy vznikne mladá dívka?“

Marcela, 49 let: „Mně se to líbí. Na něco ta žena vzhlíží. Má pootevřena ústa, působí zamilovaně a spokojeně.“

Daniel, 24 let: „Tak mi se to moc libí od začátku. Pokud pustíš uzdu fantazii, tak můžeš vidět v kresbě osobnost nebo příběh.“

Marie, 81 let: „Kresba je to pěkná, povedená. Autor se asi zamiloval do naší ostravské kočky, a tak jí namaloval.“

Miroslav, 51 let: „Obraz pěkný, ale na tomto místě a v tomto podání, se mi nelíbí, spíše se to na toto místo nehodí. Ale to je jenom můj názor.“

Kresba se Ostravanům zdála nevhodně zasazená do prostoru, ale obraz dívky většina považovala za líbivý, vzhlížející k naději. Navodit naději a vizi lepších zítřků bylo autorovým záměrem, který se mu podařilo vyvolat. Kresba se vyjímá v prostoru a ukazuje kreativní tvář Ostravy.

Foto: OstravaInfo

(ab)