Cylinders Holding patronem International Energy Clubu pro zelenou energetiku

Cylinders Holding se i letos stal patronem International Energy Clubu (IEC) pro výroční zasedání na téma Zelená energetika a budoucnost ČR, které se právě koná v Ostravě.

Plán Evropské komise na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 a probíhající revize příslušných strategií a právních předpisů v oblasti klimatu a energetiky mají výrazný přesah na dění a podnikání v České republice. Konference se proto účastní zástupci státní správy, Evropského parlamentu, nejvyšší představitelé Energetického regulačního úřadu a tuzemského komerčního sektoru. Do debaty se zapojují nejvýznamnější hráči energetiky, energetického strojírenství, vědy a výzkumu.

„Pro nás je klíčová diskuse o nástupu vodíku do české dopravy, energetiky i dalších oborů. Spalovat vodík v rámci plynové přípojky je plýtvání. Vodík funguje jako výborný akumulátor energie. Vyvíjíme inteligentní systém jak tento plyn skladovat a přepravovat, aby byl dostupný všude, kde bude potřeba,“ uvedl generální ředitel Cylinders Holding Jan Světlík.

V minulosti byl vodík jen specifický technický plyn. Používal se jako redukční činidlo v různých směsích, například v chemickém průmyslu. Situace se změnila před pěti sedmi lety, kdy se začalo uvažovat o vodíkových bateriích, v nichž by vodík vystupoval jako akumulátor energie.

„Vodík se najednou dostal do úplně nové pozice. Představte si, že máte dům se solárními panely. Přes den nejste doma, tak si nejdřív dobijete domácí baterii a přebytek si uložíte do vodíku. Večer vám menší spotřebu pokryje baterie a při větším odběru se zapne vodíkový palivový článek. Akumulace energie se může týkat i průmyslu. Určitě ale nesouhlasím s tím, že máme používat vodík vždy a všude. Své místo budou mít i jiné zdroje energie,“ míní Světlík.

Cylinders Holding vodíkové technologie standardně vyrábí.  Počítá s kombinací „zelených zdrojů energií“ a výrobou vodíku při přebytcích například ze solární produkce. Takto vyrobený vodík bude možné jak skladovat, tak přepravovat. „Standardně se v jednom kontejneru vozilo 300 kilogramů vodíku, my už umíme vozit 500 kilo. Teď vyvíjíme řídicí systém celého skladovacího modelu,“ doplnil generální ředitel Cylinders Holding. Skupina také plánuje postavit zkušebnu na tlakové lahve na vodík, protože v Evropě žádná není.

(nm)