Proč centrum přestalo plnit svou tradiční funkci nákupní destinace. Zabila obchodní centra centrum Ostravy?

Centrum Ostravy. Dnes místo, kde se zřídka konají kulturní akce, koncerty nebo farmářské trhy. Před lety ale tepající srdce obchodu a společenského života. Jak to, že se tato role přesunula do nákupních center? A je to vůbec dobře, nebo se tím Ostrava připravila o duši?

Ostrava má hned tři velká nákupní centra – Fórum Nová Karolina, Avion Shopping Park a Futurum. Všechna nabízejí širokou škálu obchodů, služeb, restaurací a zábavy na jednom místě. Je to obrovská výhoda, kterou centrum města jen těžko dorovná. A právě v tom spočívá jeden z hlavních důvodů, proč centrum přestalo plnit svou tradiční funkci nákupní destinace.

Změna, která nebyla náhoda.

Když se zamyslíme nad vývojem Ostravy za poslední dekádu, vidíme jasný trend. S příchodem velkých nákupních center se začaly měnit nákupní zvyklosti lidí. Proč bys trávil čas blouděním po ulicích a hledáním parkovacího místa, když máš všechno pohodlně pod jednou střechou, navíc s dostatkem parkování zdarma a mnohdy i pod střechou?

Fórum Nová Karolina je toho jasným příkladem. Postavené na místě, kde dříve stávala koksovna, se stalo jakýmsi „novým centrem“, které je pro mnohé prvním a posledním místem pro nákupy. Má navíc i kino, takže je to cíl pro celou rodinu na celý den. Avion Shopping Park a Futurum, ležící nedaleko od centra, zase cílí na lidi z přilehlých městských obvodů, nebo na zákazníky přijíždějící z okolních měst. Jsou to nákupní destinace, kde se dá nejen nakoupit, ale i strávit volný čas.

Dá se tedy říct, že obchodní centra nejsou primárním důvodem úpadku centra, ale spíše akcelerátorem přirozeného procesu. Lidé se už nechtěli a nechtějí mačkat v úzkých uličkách s omezeným parkováním. Proto se nákupní ruch přesunul jinam, kde je to logisticky snazší a pohodlnější.

Jak to funguje jinde?

Ve světě to ale často funguje jinak. Nejen velká města mají silné a živé centrum, které je plné obchodů, kaváren, restaurací a galerií. Lidé tam chodí nejen nakupovat, ale hlavně žít. Centra těchto měst jsou magnetem pro turisty i místní, kteří si užívají jedinečnou atmosféru, historické budovy a nezávislé obchůdky.

Proč to tak v Ostravě není? Ostrava, na rozdíl od Prahy nebo Brna, neměla v centru takovou koncentraci historických budov a uliček, které by přilákaly a udržely obchodníky. To, že dnes v centru tolik nežije, je spíš důsledek celkové proměny města z průmyslového na kulturní.

Bude mít centrum Ostravy ještě šanci?

I když se může zdát, že centrum svou nákupní roli ztratilo, neznamená to, že je mrtvé. Naopak, jeho funkce se proměnila a my bychom měli na tuto změnu reagovat. Dnes je centrum spíše místem pro kulturu, zábavu a setkávání. Konají se tu festivaly jako Colours of Ostrava (i když se vrací do centra jen okrajově) a spoustu dalších kulturních akcí. Můžeme tu najít nové kavárny, malé bary a galerijní prostory.

Jedno je ale jisté, centrum už nikdy nebude vypadat jako dříve. Bude se vyvíjet a hledat si nové místo v srdci Ostravanů. Možná, že bychom se měli přestat ptát, jestli ho obchodní centra zabila, a místo toho začít přemýšlet, jak ho znovu oživit, ale tentokrát jinak – jako místo pro lidi, kulturu a zážitky.

(mš)