„Hledej pramen vody“ pro děti 4. a 5. tříd základních škol z Ostravska je mimořádný projekt, jehož cílem je seznámit děti zábavnou formou s vodou a vytvoření adekvátního vztahu k vodě, která je nezbytná součást všech živých organismů.
Letošního 23. ročníku se účastnilo celkem 23 týmů ze 17základních škol. Velké hradní finále soutěže proběhlo v pátek 30.5. na Slezkostravském hradě. Vítězným týmem letošního ročníku soutěže se stala Čtvrtá vlna z Ostravy-Radvanic.
Neuplyne týden, kdy by se veřejném prostoru neobjevila informace o současné situaci stavu vody v krajině a jejím dostatku či nedostatku ve vztahu k současnosti i budoucnosti. Na tom, jak bude budoucnost vody vypadat má svůj velký vliv i chování člověka. Nejlepším způsobem, jak lidem přinášet odpovídající informace k tomu, aby si uvědomili důležitost vody a podřídili tomuto faktu i své chování k ní během svého života, je působit už na děti formou hry. Ekologického hravého projektu Hledej pramen vody, pořádaného společností Ostravské vodárny a kanalizace a.s. za podpory statutárního města Ostravy, se za celou dobu jeho konání účastnilo více než 17 000 žáků.
Soutěž má dvě části: teoretickou a praktickou. Součet bodování obou částí pak rozhoduje o celkovém vítězi. Start soutěže je již tradičně vyhlášen u příležitosti Světového dne vody 22. března daného školního roku. Každá třída, zaregistrována do soutěže, obdrží začátkem března 4 soutěžní úkoly související s tématem „voda“: Voda je život aneb Deník šťastné rostlinky, VODO počty, Voda kolem nás a Keška. Po skončení teoretické části jsou třídě, která splnila všechny 4 úkoly, sděleny instrukce k druhé části projektu, který se uskuteční zábavnou formou na atraktivním místě Ostravy, kde rovněž probíhá slavnostní vyhlášení celého projektu. Za třídu v terénu soutěží zvolený 5členný tým, pro ostatní žáky je připraven bohatý doprovodný zábavný program.
„Jsem u projektu od jeho samotného počátku a každý rok mne více a více udivuje, jaké znalosti školáci o vodě a životním prostředí mají. Jsem přesvědčena, že tito žáci si plně uvědomují hodnotu vody v současném i budoucím světě a budou ve svém životě napomáhat k její ochraně,“ sdělila Radka Vanková, manažerka projektu.
„Naše soutěž plně naplňuje heslo „Škola hrou“, které razil J.A. Komenský. Je to ten, bezesporu, nejlepší způsob, jak mladé generaci přinést základní poznatky o vodě a jejím koloběhu v přírodě a získat tak, informované lidi, kteří si budou uvědomovat hodnotu vody a působit v tomto duchu i na své okolí,“ sdělil statutární ředitel OVAK Petr Konečný.
„Už 23. ročník oblíbené soutěže Hledej pramen vody nabídnul dětem interaktivní formou fakta, které přispějí k jejich ohleduplnějšímu chování k přírodě. Děti si mohly hrou osvojit základní informace k efektivnímu hospodaření s vodou, což je pro jejich další život žádoucí,“ konstatoval primátor města Jan Dohnal.
„Podporujeme řadu ekologických projektů, které cílí na děti a pomáhají vytvářet jejich vztah k přírodě od nejútlejšího věku. Soutěž Hledej pramen vody si za 23 let své existence vybudovala jméno a v ekologické osvětě města má své místo,“ doplnil Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy.
Nejúspěšnější týmy soutěže HLEDEJ PRAMEN VODY 2025 získaly:
- Tým Čtvrtá vlna, ZŠ Ostrava-Radvanice, Vrchlického 5, II.B, dárkový poukaz v hodnotě 15 000,- Kč + VODO batohy
- Vodní melouni, ZŠ Ostrava – Stará Bělá, 4.A, dárkový poukaz v hodnotě 10 000,-Kč + Bezdrátový reproduktor
- Vodnáři, ZŠ Ostrava-Poruba, K. Pokorného 1382/56, 5.A, dárkový poukaz v hodnotě 10 000,-Kč + VODO termoska
Nejlepší týmy soutěže za teoretickou část Hledej pramen vody byly nominovány do následných kategorií a získaly tato ocenění s deskovou potrubní hrou Velké vodní dobrodružství a EKO klíčenkou:
- VodoEINSTEIN–Vodní melouni, ZŠ Ostrava – Stará Bělá, 4.A
- VodoSTAR – Vodní gang, ZŠ Ostrava-Lhotka
- VodoART –Vodnáři, ZŠ Ostrava-Poruba, K. Pokorného 1382/56, 5.A
- eVODA – Vodní sportovci, ZŠ Ostrava – Slezská Ostrava, Bohumínská 1082/72, 4.A
Organizátorem soutěže je společnost Ostravské vodárny a kanalizace a.s., partnerem projektu je statutární město Ostrava.
(nm)